انگیزه بخشی را از خودتان شروع کنید

حضورغیاب ساناکو انگیزه بخشی را از خودتان شروع کنید
چگونه می خواهید فردی را ترغیب کنید درحالی که خودتان انگیزه ندارید؟ راهِ نرفته و کارِ نکرده را نمی توان به درستی ترویج داد.انگیزه بخشیدن به یک نفر هیچ گاه آسان نیست. به خصوص اگر تمایلی برای با انگیزه شدن نداشته باشد. برای هدایت صحیح و موثر دیگران، باید الهام بخش آنها باشید. حالا راحت تر می توانید دیگران را ترغیب و تشویق کنید که با انگیزه باشند.

نحوه رفتار خود را سنجیده انتخاب کنید

ممکن است شما نتوانید بر اتفاقاتی که برایتان رخ می دهد کنترل داشته باشید، اما بر چگونگی حل آن و نحوه عکس العمل تان، کنترل کاملی دارید. وقتی پروژه مهم شما در حال شکست است، شاید حفظ روحیه شاد باعث آرامش خاطرتان نشود، اما همین روحیه شاد و انتخاب رفتار مناسب، القاء نگرش مثبت به کارکنان را در بر دارد و با ارزشترین هدیه شما به آنهاست.به عبارت دیگر اگر احساس بی انگیزگی می کنید، آگاه باشید که شما انتخاب می کنید که این حس در شما بماند یا از بین برود. مطمئناً عوامل زیادی به وجود می آیند که با انگیزه بودن را مشکل می کنند. شاید سلامتی جسمانی تان در خطر باشد و یا رئیس تان به شما ترفیع نداده باشد. با همه این اوصاف شما می توانید انتخاب کنید که با انگیزه باشید. در واقع تنها کسی که مسئول آنچه انجام داده اید یا انجام نداده اید و حسی که دارید، خود شمایید.

اشتیاق و خوش بینی واگیردار است

فرض کنید دچار مشکل بزرگی شده اید. مثبت نگر بودن در این مقطع بسیار مهمتر از زمانی است که همه چیز خوب پیش می رود. نه تنها باید سطح استرس تان را کاهش دهید بلکه باید قادر باشید به جای نگرانی و اضطراب، روی راهکارهای موثر برای رفع مشکل تمرکز کنید. اگر شادمان و مثبت نگر باشید به زودی این حس شما فراگیر خواهد شد. نکته مهم آنجاست که مثبت و شادمان بودن در همه حال بسیار سخت تر از چیزی است که به نظر می آید.
در زیر به مواردی اشاره شده است که به شما کمک می کند تا شادمان، مشتاق و خوش بین بمانید:
بلند بخندید
شوخ طبعی نه تنها تنش های روزانه را از شما دور می کند، بلکه جوی با نشاط هم بوجود می آورد. فرد شوخ طبع می تواند به مسایل مخرب روحیه لبخند بزند و با این رفتار، روابطی با همکاران برقرار می شود که محیط کاری مثبتی را ایجاد می کند. چون هیچ کس نمی خواهد با افرادی که متخصص تخریب روحیه هستند و یا همیشه در حال شکایت از چیزی هستند همنشین باشد.فرد شوخ طبع زمانی که کارها خوب پیش نمی رود، به دنبال راهکار دیگری است و می داند با داشتن روحیه خوب می تواند موقعیت های پُر تنش را مدیریت کند و از تنش آن بکاهد.
برای دیگران همکاری خوب و در دسترس باشید
متاسفانه اکثر افراد فکر می کنند با انجام وظایف به بهترین نحو ممکن و با در نظر داشتن ضرب العجلها، مسئولیت فردی خود را به انجام رسانده اند. اما برای اینکه عضو موثری در گروه باشید، باید برای موفقیت دیگران نیز بکوشید. دو نکته مهم:
  1. گروه وقتی موفق می شود که همه اعضا موفق به انجام وظایفشان شده اند.
  2. شیوه همکاری شما توسط دیگران مورد توجه قرار می گیرد و جبران خواهد شد.
روابط باز را تمرین کنید
روابط منظم جلوی بروز خیلی از مشکلات را می گیرد. همه کارکنان را به یک دید نگاه کنید. از فرضیات دوری کنید و به جای ساختن موهومات ذهنی، از همکارانتان سوال بپرسید تا سوءتفاهم رفع شود. به افراد گروه یاد بدهید که بجای قهر کردن و برخورد سرد، با گفتگو مسائلشان را با یکدیگر برطرف کنند. مطمئن باشید روابط خوب به مشکلات پاسخ می دهد و آنها را رفع می کند.
خونسرد باشید
وقتی با یک موقعیت دشوار روبرو می شوید، به احساسات و فشارها اجازه ندهید در روابط شما تاثیر بگذارند. در عوض به خودتان زمان بدهید که نفس عمیق بکشید و قبل از اینکه حرفی بزنید خوب فکر کنید.
قسمتی از راه حل باشید
شناسایی مشکل هنر نیست، چاره جویی کنید و راه حل های مناسب ارائه دهید. کارکنان خود را نیز تشویق کنید که همین کار را انجام دهند.
دوستانتان را به درستی انتخاب کنید
اگر شما با افراد منفی نگر در تعامل و دوستی هستید، آنها در نهایت روحیه شما را نیز پایین می آورند.
خبر خوب را پخش کنید
وقتی یک اتفاق خوب می افتد، به دیگران اطلاع رسانی کنید و از کسانی که باعث شده اند این اتفاق بیافتد قدردانی کنید. وقتی همکارتان از یک مهارتش در کار استفاده می کند و یا ایده های بِکر می دهد و یا یک کار برجسته و مهم انجام می دهد، علاوه بر قدردانی از او، بگذارید مدیران ارشد هم از آن آگاه شوند. چون شناسایی و بیان استعدادها، مهارتها و پیشرفتها، هم به شما و هم به اطرافیان احساس خوبی می دهد و انگیزه آنها را بالا می برد.
مشکلات را برای خودتان نگه دارید
اگر مشکل حادی برای خانواده تان پیش آمده و یا اگر دچار یک بحران شده اید، زمانی را به تنهایی سپری کنید و مشکلات را برای خودتان نگه دارید و از صحبت در این زمینه بپرهیزید. به این ترتیب شما حرفی نمی زنید و کاری نمی کنید که در آینده از آن پشیمان شوید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.